Zeker nu eerder dit jaar bleek dat het aantal aanrijdingen met botsabsorbers en pijlwagens hoger dan ooit is, is dat voor ons het bewijs dat wij als bedrijf qua advisering en projectbegeleiding op het goede spoor zitten als het gaat om veiligheid bij wegwerkzaamheden. Arjen van Vark, regiomanager van BUKO Infrasupport Noordoost, werd onlangs geïnterviewd door GWW Totaal over dit onderwerp. Zo vertelt Arjen; “Veiligheid staat op plek één in ons werk. Ook in situaties die volgens de regels misschien niet de inzet van botsabsorbers vereisen, stellen wij regelmatig voor deze tóch in te zetten. Automobilisten kunnen namelijk overal in de fout gaan, terwijl wij onze eigen mensen, de wegwerkers van de aannemer en de automobilisten maximaal willen beschermen.”
Het was recent volop in het nieuws: Rijkswaterstaat registreerde in oktober al 31 incidenten in het jaar 2021 waarbij een
automobilist op een pijlwagen of botsabsorber botste. Normaal gesproken gebeuren er 20 tot 25 van dat soort ongelukken in een heel jaar. Arjen van Vark: as recent volop in het nieuws: Rijkswaterstaat registreerde in oktober al 31 incidenten in het jaar 2021 waarbij een automobilist op Het afgelopen jaar reed op de oostelijke ringweg Groningen bij de afrit Beijum-Noord nog een automobilist tegen een rijdende afzetting van ons. Niet helemaal achterop de botsabsorber, maar schuin in de zijkant. Een raar ongeluk, maar het laat volgens mij zien dat automobilisten snel zijn afgeleid tijdens het rijden; ze kijken op hun telefoon of infoscherm in de auto, of er is alcohol of lachgas in het spel. Het hogere aantal ongelukken wordt volgens Rijkswaterstaat mede veroorzaakt omdat er dit jaar veel aan de weg wordt gewerkt. Vanwege corona bleven veel mensen thuiswerken en was het rustiger op de wegen. Daarom zijn werkzaamheden op een aantal punten door Rijkswaterstaat naar voren gehaald. Wij hebben bijvoorbeeld in de regio Assen nu continu drie botsabsorbers rijden en in de regio Zwolle nog eens twee. Ze worden voornamelijk ingezet om signaleringen voor de eigenlijke wegwerkzaamheden veilig te kunnen plaatsen, en bij het weghalen worden ze nogmaals ingezet. Ze zitten achterop het werkvoertuig en we laten de botskussens zakken om de situatie ter plekke te beveiligen.”
Een botsabsorber is een vrachtwagen met daarachterop een botskussen. Een voertuig dat er tegenaan rijdt, verliest hierdoor snelheid en de energie wordt opgevangen. Mocht een bestuurder op de botsabsorber inrijden dan zorgt het gewicht van de vrachtwagen ervoor dat het geheel niet te ver doorschiet. Zo wordt de werksituatie van de wegwerkers veilig gesteld. Volgens de CROW-richtlijnen zijn er verschillende situaties op met name snelwegen en provinciale wegen waarbij een botsabsorber sowieso verplicht is.
Vertrouwen op expertise
Arjen van Vark: “Het voordeel is dat wij als deskundige door de aannemer worden ingeschakeld om wegwerkzaamheden voor te bereiden. Als wij vinden dat op een langgerekte weg hier in het noorden vaak te hard wordt gereden en de veiligheid van wegwerkers in het geding komt, dan zetten wij de botsabsorber in. Veiligheid moet vooropstaan en gelukkig zie je daarom dat er nimmer wordt getwijfeld aan de noodzaak om botsabsorbers in te zetten.”
Eigenlijk is het voor de regiomanagers van BUKO Infrasupport onbegrijpelijk dat automobilisten in aanraking komen met pijlwagens en botsabsorbers. “Vaak zijn in de aanloop naar de botsabsorber of pijlwagen allerlei extra waarschuwingen aangebracht, zoals rode kruizen boven de rijbaan en andreasstrips op het wegdek. En toch negeert men deze signaleringen zodat er helaas een ongeluk ontstaat. We luisteren naar onze mensen en die van wegaannemers. Als zij tips hebben om onze voorzieningen nóg veiliger te maken – bovenop de wettelijke richtlijn – dan volgen wij dat meteen op. Toen vorig jaar de eis voor de botsabsorber werd verzwaard tot 10.000 kg, hebben wij dat direct doorgevoerd. Nogmaals, veiligheid staat op plek één bij ons.”
Specialist in tijdelijke verkeersmaatregelen
BUKO Infrasupport geldt als dé specialist in tijdelijke verkeersmaatregelen. De onderneming zorgt voor een gedegen verkeersplan, uitstekende werkvoorbereiding en een heldere planning die de medewerkers ook snel en efficiënt kunnen uitvoeren. Maar ook als het bedrijf een spoedopdracht krijgt, kan BUKO Infrasupport flexibel en snel schakelen. Dag en nacht als het nodig is. “Met negen regiovestigingen vind je ons door heel Nederland. We zijn dus altijd dichtbij.”
Arjen van Vark besluit: “We zijn ook goed bekend in elke regio. Zo ken je de verkeerssituaties in die drukke binnenstad, maar ook op de snelweg, provinciale weg of die buitenweg. We weten waarmee we rekening moeten houden. We brengen alle aspecten in kaart en maken een gedegen verkeersplan. Ja, daar zitten in veel gevallen botsabsorbers in. Omdat zij net die reddende engel kunnen zijn voor wegwerkers en automobilisten bij de tijdelijke werkzaamheden.”
Het artikel is ook terug te vinden via deze link.